Az 1-es villamos pályaépítésének krónikája

A 2000. év egyik legnagyobb budapesti építkezése volt a Hungária körgyűrű pesti oldalának befejezése, ezen belül a Könyves Kálmán körút bővítése, és rajta az 1-es villamos vágányainak megépítése. Fényképezőgépemmel sokszor előfordultam a helyszínen, és mindannyiszor fényképeztem is. A különböző helyszíneken készített felvételeket időrendbe állítva kibontakozik előttünk ennek az építkezésnek a krónikája.

Az első képek még a Könyves Kálmán körút eredeti állapotáról készültek 2000. március 12-én:
 

A Ganz-telep bejárata
a Népliget felől.

Könyves Kálmán körút,
2x2 forgalmi sáv.

A leendő megálló helye
a Kőbányai útnál.

Átépített útpálya
még sínek nélkül.

Kilátás a Salgótarjáni
út felé az aluljáróból.

Háttérben az ideiglenes
végállomás.

A Lágymányosi híd pesti hídfőjénél 2000. április 9-én fotóztam az eredeti állapotot:
 

A Mester utcától még
nekiindulnak a sínek...

...de a Gubacsi út felett
már nem kelnek át.

Az előkészített pályalemez
a felüljárón.

A leendő villamospálya
helyén még fű nő.

A Gubacsi út és a
Soroksári út között.

A Soroksári út felett
átvezető felüljáró.

Itt hamarosan megálló,
illetve végállomás épül.

A "púp" rejti a gyalogos
aluljáró felvezető lépcsőjét.

A "Dohánygyári átjáró"-ban 2000. május 1-jén már épült az egyik, a Lágymányosi híd felé vezető vágány:
 

A Salgótarjáni út
keresztezéséhez közel.

Az aluljáróba vezető vágány
nyomtávjának beszabályozása...

...még csak a levezető
szakaszon történik,...

...a Kőbányai út felőli
oldalon a sín is elfogy.

2000. május 20-án a második vágány építése is folyik, ekkorra a jobb vágány beszabályozása egy részen véglegesre megtörtént:
 

A bal vágány építése.
 

Most a Salgótarjáni úti
"kezdőpont" felé nézünk!

A beszabályozott jobb, és
az építés alatt álló bal vágány.

Beépítésre váró sínszálak
a vágányok között.

A sínek pontos magassági
beállítása faékekkel történik.

A Népliget mellet még
minden változatlan, bár...

...a leendő megálló helyén
már megjelentek a sínek!

Ugyanebben az időben ért a Lágymányosi híd pesti hídfőjében is látványos szakaszába az építkezés: kibontották a gyalogos aluljárók évek óta lezárt feljáratait, és megkezdődött a vágányépítés is. A következő képek 2000. május 27-én készültek:
 

Itt lesz az ideiglenes
végállomás.

A megállóperon helye
a két feljárat között.

Váltó- és keresztezésdarabok
a Soroksári úti felüljárón.

Vágányépítés a Gubacsi úti
hídra felvezető szakaszon.

Június 10-ére csak keveset változott itt a helyzet. Ideszállítottak ugyan két komplett váltót, de az egyik jobbos, a másik balos volt, és ebből nehéz lett volna a csaknem egyenes pályaszakaszon egyszerű vágányösszekötést építeni, hiszan ahhoz mindkét váltónak egyirányban kellene kitérni!:
 

A kihúzóvágány helyének
mélyítése a hídfőben.

Egy jobbos és egy balos
váltó a végállomás bejáratánál

Beépítésra váró talpfák
és sínszálak.

Ebből a két váltóból itt
nem lesz vágányösszekötés!

A Salgótarjáni útnál a villamoskeresztezést a 37-es villamosok vágányzárja mellett augusztus közepén építették be. Képeim 18-án készültek a szerkezetileg csaknem kész keresztezést megörökítve:
 

Az elkerített munkaterület.
 

Másnaptól már újra járt
a 37-es villamos, míg...

...a Hungária körúti vágányok
még nem csatlakoznak.

A vágányok építése októberre a végéhez közeledett. Megépült a Lágymányosi híd pesti hídfőjében az új, ideiglenes végállomás, az Üllői útnál a leenedő 1A járat végállomási kihúzóvágánya az egykori megálló járdaszigetének a helyén, és a Népliget melletti út- és pályaépítés is rohamtempóban haladt. Ezek a képek 2000. október 1-jén készültek:
 

A lejárat a Közvágóhídi
végállomás felé.

A Duna felőli oldal,
háttérben a kihúzóvágány.

A végállomás bejáratának
két balos váltója.

Az Üllői útnál,
a Fradi-pálya előtt...

...épül az 1A végállomása.
 

A Vajda Péter utcánál.
Itt még fellelhető...

...a régi 23-as kanyarodó
vágányának egy darabkája.

Vasbeton-alj fektetés a
Ganz-telep előtt.

A Kőbányai úti megállóhely
kialakítása.

Az új keresztezések
beépítése a Kőbányai úti...

...28-as villamos vágányaiba.
 

A Kőbányai út
gumiblokkos keresztezése.

Hamarosan kész a Népliget
melletti, gömbsüvegsorral...

...elválasztott vágányzóna,
és az új útpályák.