Budapest a '70-es években 2/4

A Szentendrei út látható itt, valahol a mai Kaszásdűlő lakótelep és Aquincum állomás között. A kép közepét uraló "kő" a régi római kori vízvezeték maradványa, amelyet később, az út kiszélesítésekor hosszabb szakaszon korhűen helyreállítottak. Most a két útpályát elválasztó sávban látható, a HÉV-síneket pedig mintegy negyven méterrel helyezték át ehhez az állapothoz képest.
Spontán bal oldali közlekedés Újpesten, a Szilágyi utcában. A kép 1974-ben készült! Akkor még itt kétirányú volt az autóforgalom, de keskeny az út, és az egyik sín (mint látható) az úton volt, a másik "zárt" pályán, ma is ilyen. Ha villamos közlekedett befelé, akkor a kifelé tartó autóforgalom természetesen csak a megmaradt útszakaszon mehetett vele szemben. A villamos mögött meg a velük szembejövők. Pár év múlva egyirányúsították az utcát, megszűnt ez a visszásság. Valahol a Nysa tájékán van most a 14-es villamos kiágazása Káposztásmegyer felé.
A deák tér felé nézünk most az Erzsébet (akkor: Engels) tér felől. Ezen a "madártávlati" képen jól látható a Madách téri villamosvégállomás, amely ekkor négyvágányos volt: a két középsőt használták a szerelvények fordítására, illetve tárolására, a két szélső pedig a Bajcsy-Zsilinszky úti pályában folytatódott. A jelenleg épülőfélben levő mélygarázs helyén hatalmas autóparkoló, a buszpályaudvaron pedi farmotoros Ikarus 55-ösök láthatók.
Ez itt, bizony, a Hungária körút, a Thököly út és az Egressy út között. A kép bal oldalán csuklós trolibusz közlekedik az akkor még csak 2x1 sávos, igen keskeny, kockaköves útpályán. Jól látható, hogy a házak között szinte "ki van hagyva" a széles út helye, így amikor ezt a részt (is) átépítették, alig egy-két épületet kellett csak lebontani. Így járt a képben szinte belógó, sötétebb tónusú ház is.
A Kerepesi út a Pillangó utcai metrómegállóhoz közel. A metró átadása után még sokáig nem készült el a Pillangó utca és a Hungária körút közötti második útpálya. A Pongrác út-Mexikói út-Fogarasi úti csomópontot csak 1972-re építették ki, addig a forgalom ideiglenes nyomvonalon haladt. A bal oldali, régi útpályát még az igen régi oszlopokon levő, kosaras lámpák világítják meg (több-kevesebb sikerrel), míg a jobb oldali, új útpályán már ostornyeles kandeláberek állnak.
Itt a Hungária körút kereszteződése látható, amikor még a belső szakaszon (az egykori piac mellett) is csak 2x1 forgalmi sáv állt rendelkezésre. Megfigyelhető, hogy az eredeti kockaköves utat a kereszteződés közvetlen közelében aszfaltozott pótlással szélesítették ki a jelzőlámpa közelében.
Közvágóhíd, HÉV-végállomás. A ráckevei vonat szerelvénye elé éppen beállt a vontató dízelmozdony. Mivel a Tököl és Ráckeve közötti pályaszakaszt csak 1975-ben villamosították, a ráckevei HÉV-et addig dízelek továbbították, míg a vonal többi szerelvénye a "szokásos" villamos motorkocsis üzemű volt. A bal oldalon, az Ik180-as csuklós busz mögött a volt 22-es villamos vágányának bontása látható.
Az Üllői út a Somfa köznél. Itt van ma a Pöttyös utcai metrómegálló. Az oldalfekvésű villamosvágányok között itt is csak egy keskeny útpálya volt a járműforgalom részére. A gyalogos forgalom az akkor már megépült József Attila lakótelep miatt ilyen óriási.
Itt pedig manapság az Ecseri úti metróállomás található. Érdekes, hogy még mennyire kirajzolódik a Ceglédi utca nyomvonala, amely később, az ottani panelházak megépülése után megcsonkult, így forgalmi szerepét teljesen elvesztett, és mára a Bihari utca vette át a forgalmát. Az az utca, ahova a 13-as villamos vágányai itt még "teljesen érthetetlenül", szinte hirtelen fordulnak be.
Ehhez a képhez talán nem szükséges magyarázat. De ezzel a képpel együtt már érdekes pár. Itt még látható a 63-as villamos hídra kanyarodó vágánya, míg a másikon - néhány hónappal később - már elbontották.

Csatolt ipari csuklós lenne a Szent Gellért téren? Nem valószínű, inkább csak egymás mögött áll egy 9-es és egy 19-es villamos - mindkettő ICS volt ekkoriban.

Vissza a főlapra  


Összeállította: Horváth János
Forrás:
Autó-Motor 1970-79 évfolyamok