Budapesti emlékek

Budapest különböző korokban. Érdekes összeállítást láthat itt az olvasó: egymástól időben és térben távol eső képeket a fővárosról. Van közöttük 1925-ben, és 1976-ban készült fotó is. Fél évszázad... Budapest mindig érdekes volt...

A képek sorrendje között ne keressünk semmiféle logikát - nincs. Csak feledkezzünk bele a közelebbi-távolabbi múlt látványába...

 

Gellért tér, 1940.

Kivételesen jól kivehető a képen a budafoki/törökbálinti HÉV régi hurokvágánya. Látható, hogy az érkező szerelvények először (a házasságkötő terem mellett) jobbra fordultak, majd a hurok belső oldalán a tulajdonképpeni "helyes oldalon" volt a le- és felszállás (ekkor még baloldali közlekedés volt!).

Árpád híd, 1971.

Valószínűleg a Margit szigeti megálló látszik a képen. A 33-as villamos még "Stuká"-val közlekedik, 55-ös autóbuszként Ik180-as látható. Az Óbuda felé tartó autósor nagysága alapján arra következtethetünk, hogy egy nyári hétvégén készülhetett a felvétel: mindenki igyekszik a Dunakanyarba...

Boráros tér, 1937.

Még a híd átadása (szeptember 12.) előtti állapot, hiszen a hídra vezető út még korláttal van elkerítve, de a körúti villamosvonal új hurokvégállomása már üzemel. A háttérben, a budai oldalon még épül a Tengerészeti Emlékmű, ezt csak novemberben avatták fel.

Boráros tér, 1948.

A háborús romok nagyjának eltakarítása után a tér közlekedési szempontból már teljesértékűnek mondható. A háttérben az Elevátorház romjaiból kiemelkedik a 12 gabona-daru, az elevátorok, amelyekről az egész épület a nevét kapta. A Csepeli Gyorsvasút vágányainak még nyoma sincs...

Boráros tér, 1958.

...Itt meg már van. Lottó is, ez 1957 óta, és miután valamikor '63-64-től MIX-esek járnak a Csepeli Gyorsvasúton, a két időpont közötti a kép, a forrás szerint 1958. A munkásosztály (na, nem az égbe, hanem) hazamegy.

Szentendrei út a Flórián tér előtt, 1970.

Jól látszik a régi 5-ös villamos vonalának folytatásaként élő vontatóvágány, amely a Flórián téri körforgalmon keresztül az Árpád hídra vezetett fel. A Warszawa-taxik utolsó ideje ez, hamarosan jönnek a Zsigulik...

Gellért rakpart, 1945.

Az alsó rakparton nyilván a Szabadság híd ideiglenes újááépítéséhez használt anyagok láthatók. Mint ismeretes, az ostrom során a híd középső nyílása, a Gerber-tartó a Dunába zuhant, az így tehermentesült budai parti nyílás pedig elmozdult a pillérjéről, de maga a szerkezet viszonylag ép maradt, ezért már 1946 augusztusára sikerült is újjáépíteni, és a forgalomnak átadni.

Kálvin tér, 1930.

A szökőkút (a jelenleg az Erzsébet téren álló Danaidák kútja) éppen nem fért be ebbe a képbe, de az épületek teljesen ép állapota alapján is háború előtti a felvétel. Érdemes megnézni a "hatalmas" autóforgalmat...

Kálvin tér, 1953.

Itt már az egyik lebombázott ház (bank) helyén kihívó, valódi "szocreál" kockaház áll. A Baross utcai 26-os villamos még közlekedik, a sínek még folytatódnak a tér felé, de a homloktáblája tanúsága szerint már itt van a (fej)végállomása...

A Komjádi Béla uszoda építése, 1976.

Íme egy bizonyíték, hogy Ganz csuklós villamos (ICS) már "régebben" is járt a 17-esen. Kár viszont, hogy a képbe már "nem fért be" a volt Császárfürdő villamosvégállomás helye, hiszen a felvétel készítésének idején még ott voltak a sínek a mostani autóparkoló helyén.

Margit híd, budai hídfő, 1930.

Még baloldali a közlekedés, szélső a villamosvágányok elhelyezése. A pesti parton malmok és gyárak sora.

Margit híd, pesti hídfő, 1937.

A híd felújítasa/kiszélesítése. A szerkezet eredetileg hat hossztartós volt, ekkor nyolc hossztartóssá alakították. Az egyik irányú villamosvágány már az új útpálya közepén van. Tulajdonképpen itt, a déli oldalon (nekünk balról) épült mellé a két új hossztartó, így szinte "magától" az új helyére került, a másik még a híd szélén - ezt hamarosan a másik mellé, az út közepére helyezik át.

Margitszget, 1920.

Ekkor még járt a lóvasút (egészen 1928-ig). A pontos hely? Hát, valahol a Margit híd és a mostani Árpád híd között! :-)

Pozsonyi út, 1940.

Újlipótváros központja. A Pozsonyi út 38-as szám, a Szent István parkra néző épület sarkán volt az egykori Dunapark kávéház. Érdekessége az volt, hogy a galériás földszinti vendégtér hatalmas portálablakai villanymotorokkal a föld alá voltak süllyeszthetők, így a járdára kitelepült terasszal teljesen egy teret alkotott maga a kávéház. Igazán kár, hogy ez a különleges gépészeti megoldás ma már nem lelhető fel az épületben. Vagy mégis?

Tabán, 1940.

A Krisztina körút részlete a régi Tabán lebontása után. A nagy szabad terület közepén egy félelmetesen keskeny, kockaköves út. Még a villamos is a kép jobb oldalán éppen csak látszó Attila úton (illetve Attila körúton) közlekedett akkoriban...

Zsigmond tér, 1925.

A háttében jól felismerhető a Felhévízi Templom. Ez a sarokház elég sokáig megvolt, a Bécsi út közepén levő villamosvágányokig ért a sarkon a járda. Az épületet akkortájt bontották el, amikor a szentendrei HÉV-et a Batthyány térre hosszabbították meg, tehát 1971-72 körül.

Vár, 1945.

Romeltakarítás a háború után, valószínűleg a Táncsics Mihály utcában, vagy a Fortuna utcában. A keskeny nyomközű kisvasút természetesen csak ideiglenes "vendég" volt itt, és a második vágány is talán csak "tároló". Látható (sejthető), hogy a talpfák az utca kövezésére vannak fektetve, majd "nyakon öntve" egy kis zúzottkővel, hogy "ágyazat" is legyen. Ez a kisvasút egészen a Moszkva térig jött le a Várfok utcán át, és áthaladt a Bécsi kapu alatt is. Aki ismeri a helyet, elcsodálkozhat rajta, hogy ezen az igen meredek szakaszon addhéziós vontatás volt! Igaz, felfelé üresen mentek a csillék...

Vissza a főlapra    


Összeállította: Horváth János