A '60-as évek Budapestje 2/4

A Moszkva tér látképe a metróépítés előtt. A hűvösvölgyi villamosvonal hurokvágánya még egészen a 6-os villamos induló vágányáig ér. A felszálló helyek peronján levő hosszúkás, kerekített várótermek, és a háromágú elárusítópavilon a térnek sajátos hangulatot kölcsönzött. Jobb szélen egy 1000-es villamos motorkocsi érkezett a térre, valószínűleg a hegyi járat 59-es egy kocsija. Mellette UV-szerelvény készül indulásra a Nagykörút felé. Ezt a típust nevezte a népnyelv "körúti típus"-nak: ebben az időszakban jobbára a 4-es, 6-os, 46-os, 66-os Nagykörúti, és a 47-es, 49-es, 52-es Kiskörúti viszonylatokon közlekedtek.
A Moszkva tér autóbusz-végállomása a tér Krisztina körút felőli oldalán. Érdemes megfigyelni, hogy a buszmegállókban a járdára fel volt festve az ajtók helye, és az ajtó tényleg ott állt meg... A szemben álló csuklós autóbusz "homlokán" egy érdekes jelzés: zöld szegélyű, háromszög alakú tábla jelzi rajta, hogy vontatmánya van. Az ekkor hatályos KRESZ előírta, hogy minden pótkocsis, vagy csuklós járművet ezzel a táblával kell jelezni, hogy a szembejövők is láthassák: hosszú jármű jön velük szembe. Ezt a szabályt csak az 1976-os KRESZ törölte el.
A Malinovszkij (Szilágyi Erzsébet) fasor torkolata a tér nyugati oldalán, a buszvégállomás mellett. A Fasorból egy érdekes villamos érkezik a térre: egy alumínium karosszériás, könnyűfém-vázas UZ motorkocsi. Ebből a típusból összesen két példány épült 1959-ben, az akkor már futó UV típus mintájára. Európa első könnyűfémből készült villamos motorkocsijai voltak. Súlyuk mindössze 16 tonna volt, szemben az UV-k 20 tonnájával. A kocsik azonban képtelenek voltak az emelkedőkön levő megállókban állva maradni, éppen a kis tömegük miatt, ezért később a sík óbudai 5-ös vonalra kerültek, ahol az egyvágányú, kitérős pályán a hetvenes évek közepéig közlekedtek. 1977. január 1-jén vonták ki őket a forgalomból; a 3710-es kocsi ma Székesfehérváron, a Magyar Alumíniumipari Múzeum udvarán van kiállítva.
A Baross téri körforgalom a Rákóczi út torkolatában, a mai közúti felüljáró helyén. A körforgalomban 3100-as sorozatú, középbejáratú ikerkocsi (közismert nevén Bukfenc) közlekedik a 67-es villamos vonalán Rákospalota-Pestújhely, MÁV-telep felé. Bal oldalon, fölül a Kerepesi út eleje látszik, csuklós troli igyekszik a Tattersal melletti végállomására. A 73-as, 76-os trolik ekkor a gödöllői HÉV Keleti pályaudvar melletti végállomásáig, illetve még azon is túl, majdnem az Ügető bejáratáig közlekedtek egészen a metróépítés előrehaladtáig 1968-69-ig, akkor helyezték át végállomásukat a Garay utcába, majd néhány év múlva a Bethlen Gábor utca elejére. A régi, felhagyott végállomás helyén, a Kerepesi út beugrójában létesült később az ország első önkiszolgáló üzemanyag-töltőállomása
A körforgalom közelebbről. A képen fellelhető szinte az összes, korra jellemző jármű: Ik60-as csuklós trolibusz, Ik620-as autóbusz (amelyet sokan a legszebb Ikarusznak tartanak), Csepel teherautók különböző kivitelei, Moszkvics, Wartburg, Trabant személyautók. A kék-ezüst, csíkos festésű autóbusz mögött látható felsővezetéktartó oszlop a Mező Imre (Fiumei) útról a HÉV-végállomás felé kanyarodó összekötő vágány vezetékét tartja, a trolibuszok felsővezetéke a házfalakba épített horgok, és a tér középső részén levő oszlopok között kifeszített keresztvezetékeken nyugszik.
Most a Rákóczi út felé nézünk. A villamossíneket keresztező pótkocsis autóbusz valószínűleg MÁVAUT-busz, hiszen a FAÜ (Fővárosi Autóbuszüzem) Ik620-asai nem húztak pótkocsit. A jobb oldalon, a tűzfal előtt még nem épült meg a Hungária szálló új épületrésze, amely szinte körülöleli a megmaradt, régi épületet.
Íme, még "látható" a tér névadója. Baross Gábor szobrát az aluljáró és az új villamos-végállomás építésekor szállították át eredeti helyéről a Keleti pályaudvar melletti posta elé, a Verseny utca torkolatába, ahol akkor építették meg a 20-as és 30-as autóbuszok új végállomását is. A pályaudvar régi, nagy, fekete számlapos óráját a legutóbbi felújítás során cserélték ki a jelenlegi, jobban látható, világos számlapú órára, amely egyébként az eredeti óra pontos másolata. A képen egy akkoriban jellemző baleseti veszélyforrás is látható: a villmosvágányokhoz túl közel megálló járművek könnyen lesodorhatták a zsúfolt villamos peronján utazni kényszerülőket a villamosról.
A Keleti előtti tér a pályaudvar tetejéről fényképezve. A Bethlen Gábor utcában már megszűnt a villamosközlekedés, de egy vágány még megmaradt a Damjanich utcai - akkor már trolibusz - kocsiszín felé üzemi összekötő kapcsolatként. A Bethlen Gábor utca kockakő burkolatában a sínek helye a mai napi látható.
A Thököly út és Verseny utca torkolata. Jobbra, az akkor még üres telken van ma az autóbusz-végállomás. A Thököly úton az akkor még itt közlekedő 79-es trolibusz felsővezetéke is látható.
A Villányi út és Alsóhegy utca kereszteződése. A vasúti híd alá a 61-es villamos kétkocsis szerelvénye megy be. Érdemes megfigyelni a két UV-motorkocsi csatolását: Az első kocsi "B"-vége a második kocsi "A"-végéhez van kapcsolva, mindkét kocsi áramszedője a menetirány szerint elöl van. Akkoriban a csatolások szinte minden variációja előfordult, a Körúton például a pótkocsikat két "A"-vég közé is csatolták. Csak később tértek át a jelenlegi rendszerre, amikoris kizárólag "B"-végükkel állnak egymás felé a motorkocsik - ezen az oldalukon ma már vezetőállásuk sincsen.
Vissza a főlapra  


Összeállította: Horváth János
Forrás:
Autó-Motor 1952,1963-69 évfolyamok