A '60-as évek Budapestje 4/4

55-ös villamos az újpesti vasúti hídnál, a kocsiszín mellett. A fák mögött éppen nem látható a még lóvasúti korból származó "indóház", közismert nevén a Bagolyvár, amelynek jelenleg folyik a korhű állapotba történő felújítása. Ezt az épületet kerülte meg a 15-ös villamos hurokvégállomása.
A Szentendrei út és Kórház utca kereszteződése 1964-ben. Szemben az autóbuszok Miklós utcai végállomása. A forgalmi rend itt éppen megváltozott: eddig az út közepén levő járdasziget bal oldala volt a Szentendrei út fő útpályája, míg az autóbuszok a jobb oldali részen álltak be és ki a végállomásról. Mivel így rosszul belátható, balesetveszélyes becsatlakozás jött létre, az új forgalmi rend szerint a városból kifelé vezető forgalmat átterelték a jobb oldalra, a végállomásról induló buszok pedig a járdasziget túlsó felén csatlakoznak vissza a Szentendrei útra. A bal oldalon látható Trabant - megszokásból vagy figyelmetlenségből - még a régi forgalmi rend szerint közlekedik... Az út bal oldalán az ötvenes években szükség-teherforgalomban használt HÉV-vágány látható, amelyet az újpesti vasúti híd átadásakor felhagytak. Az egyvágányú vonalrészen ekkor már az 5-ös villamos közlekedett, amelynek végállomásaként ugyan Flórián tér szerepelt, de csak innen, a Kórház utcától indult a Hévizi úti lakótelep felé.
A 15-ös villamos végállomása a Jászai Mari térnél, a Pozsonyi úton. Már akkor is (és még ma is) gondot okozott, hogy a Pozsonyi út főútvonal jellege itt megszűnik, és a rakpart felől a Margit hídra kanyarodó járművek élveznek elsőbbséget. Az elsőbbségadásra figyelmeztető KRESZ-táblát azóta is eltakarják a falevelek...
A régi Marx téri villamosvégállomáson kezdetben csak a 47-es járat kocsijai fordultak vissza. Az 52-es a Madách térig járt, a 49-esnek pedig a Bajcsy Zsilinszky úttal párhuzamos Bihari János utcában volt egy kétvágányos fejvégállomása, ahonnan a szűk Stollár Béla utcán jöttek ki a szerelvények a Kiskörútra. A két utca torkolatában egyvágányú, kis sugarú ívvel kanyarodtak a sínek. A képen a Stollár Béla utcából fordul ki egy 49-es villamos a Bajcsy Zsilinszky útra, a Madách tér felé.
Helyszín: Marx Károly (Helsinki) út, és Nagy Sándor (Nagysándor József) utca torkolata. A ráckevei HÉV még szintben keresztezi az 5-ös főút városból kivezető szakaszát. Néhány évvel később itt állították fel az egyik RUB- (Rhein-Union-Brücke) hidat, amely egy német félállandó közúti híd volt, könnyen össze- és szétcsavarozható kivitelben. Ennek a hídnak a szerkezete (és alkatrészei) megegyezett a Szentendrei úti (Filatorigáti) ideiglenes híddal.
Veres Pálné utca és Eötvös Lóránt (Papnövelde) utca sarok, 1965. A beforduló 74-es csuklós trolibusz eredei narancssárga-krémszínű fényezése figyelemreméltó. A Calvin (Kálvin) téri körforgalomban sok problémát okozott, hogy a Tolbuhin (Vámház) körút felől közlekedő járművek nem adták meg az elsőbbséget a körforgalomban haladó trolibusznak, így az éppen a villamosvágányokat keresztezve kényszerült megállásra. Ilyenkor, mivel éppen a villamos felsővezetékét keresztezve, árammentes szakaszon állt meg, vagy az utána közlekedő troli, vagy a 15-ös autóbusz, esetleg - mint erre többször is példa volt - az utasok tolták tovább a trolit a körforgalomban...
Rákospalota, Kossuth utca, villamos végállomás. A kiinduló 12-es villamos a Kajár utcába fordul be, a kép jobb szélén a Juhos utcai hurokvágány felé haladó 55-ös szerelvény, a háttérben a rákospalotai templom látható. Ma már csak a vonalból a beforduló vágány van meg, amelyen a 12-es villamos közlekedik. A hírek szerint napjai meg vannak számlálva.
A rákosszentmihályi Rákos úton a József utca kereszetződésében halad a szentmihályi HÉV motorkocsija. A vonalat a metró átadásakor, 1970. április 3-án szüntették meg, a vágányokat elbontották, helyette azóta a 31Y, majd 144-es autóbusz közlekedik, némileg módosított útvonalon. Ugyanekkor szűnt meg a közlekedés a régi 69-es villamoson is (Rákosszentmihály-Rákospalota), amely eredetileg a BHÉV "H" jelzésű vonalának egy részén közlekedett. Az egyvágányú pályán három kitérő beépítésével biztosították a 14, majd később a 15 perces követési időt. Története itt!
Útjelző tábla a Flórián téren. A Vörösvári út még az eredeti állapotában létezik, de a háttérben már állnak a lakótelep új, tízemeletes panelházai. A sarkon látható kocsmát nemsokára elbontják, és helyén semmi nem épül - egészen a mostani időkig itt hatalmas szabad térség található.
Utolsóként egy szép éjszakai kép az Astoria gyalogos aluljáró átadása utáni napokból. Eredetileg az aluljáró álmennyezettel is rendelkezett, az ebbe beépített fénycsöves világítással. Az átadás után néhány hónappal azonban elektromos zárlat miatt leégett, és a világítását a mostani állapotra alakítoták át (az oszlopok tetejénél legyezőszerűen elhelyezett fénycső-armatúrákkal), az álmennyezet romjait pedig elbontották. Egyes források szerint az álmennyezet az Erzsébet híd nemhivatalos terhelési próbájára - éjszaka - fölötte áthalaldó HÉV-mozdonyok súlyától szenvedett károsodást (a "hivatalos" terhelési próbát UV-motorkocsikkal, autóbuszokkal, és tartálykocsikkal másnap végezték a sajtó képviselői előtt).
Vissza a főlapra


Összeállította: Horváth János
Forrás:
Autó-Motor 1952,1963-69 évfolyamok